Když jsem poprvé viděl levitační foto, čtvrt hodiny jsem na to zíral jako blázen. Nemohl jsem pochopit, jak byl ten záběr vytvořen. Byl tak nereálný, magický, a také inspirující. Naštěstí se fotografové podělili o své tajemství.
Slyšel jsem, že levitační fotky vypadají magicky. Nevypadají. Protože magické opravdu jsou. Vyfotit takový záběr je opravdu umění a výzva. Levitační obrázky vznikají už dlouho, po celém světě. Některé jsou tak dobré, že opravdu nerozumíte tomu, jak vzniky. Jsou kuriózní.
Zajímavé na levitačních fotkách je, že okolní kompozice je velmi snadná. Veškerá pozornost se soustředí na levitující objekt. Smiřte se s tím, že bez Photoshopu se neobejdete. Výsledná fotka je totiž kombinací dvou i více fotografií.
Existují dva základní způsoby, jak dosáhnout výsledku. Pro začátečníka bude nejjednodušší vytvořit dvě různé fotografie, jako v tomto případě, kdy jsem napřed vyfotil objekt ležící v místnosti na židli, poté prázdnou místnost ze stejného úhlu, a v Photoshopu jednoduše židli vymazal.
Vše je výsledkem vizualizace. Proto si to klidně nakreslete tužkou na papír. Brooke Shaden si vždy nakreslí své návrhy, což jí potom pomáhá sestavit lepší kompozici. Vizualizovat svůj nápad je dobré, i když neumíte kreslit. Máte alespoň rámcový koncept toho, čeho chcete dosáhnout.
Marina Gondra říká, že všechna obtížnost záleží na pozici foceného objektu. Někdy stačí, aby objekt vyskočil, jindy musíte opravdu vytvořit iluzi. Důležitou roli hraje i poloha vlasů a šatů. Pokud se má objekt vznášet, musí se vznášet i vlasy a šaty.
Levitační fotky mají dva odlišné aspekty. Je tu objekt, a je tu pozadí. Vždy se snažte zachytit celou scénu. Podívejte se, jak si se svou fotkou hraje Marina.
Velmi důležitý je i úhel, ze kterého fotíte. To už je otázkou osobní preference. Osobně se snažím fotit z co nejmenšího úhlu, protože čím níže fotíte, tím výš je potom výsledný objekt nad zemí.
Jakmile máte vyfocené pozadí, foťte objet. Doporučujeme fotit ve stejný čas a stejnou hodinu jako pozadí. Protože lidé by si mohli všimnout nesrovnalostí ve stínech a světlech, a fotka by ztratila své kouzlo. Pokud to není možné, alespoň se snažte všechny nedostatky vymazat v počítači. To ale může být složité.
Každý aspekt levitační fotografie je důležitý, ale nejdůležitější je, aby bylo tělo objektu v přirozené pozici. Ať už objekt leží nebo je ve výskoku, řeč těla musí odpovídat levitaci. Marina Gondra to často nacvičuje před zrcadlem. Pamatujte, že v Photoshopu je jednoduché objekt otočit jak potřebujete, takže můžete vyskočit, aniž byste se zranili.
Foťte s rychlostí závěrky 1/200 nebo vyšší. Pokud je na místě málo světla, zvyšte ISO. Rozhodně nechcete, aby byl obrázek rozmazaný kvůli pomalé závěrce. Při prvním pokusu se soustřeďte na tělo jako takové, na šaty a vlasy až potom. Může být složité to potom všechno v Photoshopu sladit, ale cvičení dělá mistra. Skvělé na levitačních fotkách je, že můžete upustit uzdu své představivosti a předvést velkou míru kreativity.
Rozhodně se vyplatí externí spoušť, ať už bezdrátovou, nebo drátovou. Pokud se totiž foťák při focení pohne, už to nejspíš nenapravíte. Bohatě poslouží i levnější spouště.